Programa (pdf)

Dia 29 de Outubro de 2009
08.30 - 09.00
Recepção           
09.00 - 09.15 Sessão de Abertura
09.15 - 11.15 Sessão 1: Realidade Virtual e Aumentada, Reconstrução 3D e Visão por Computador
Moderador: Adérito Marcos

"Reconhecimento de Fachadas de Edifícios em Imagens de Ambientes Urbanos"
José Martins, Jorge Silva e A. Augusto Sousa 

"Sistema flexível de realidade aumentada de baixo custo com base em projecção estereoscópica"      
Fernando Silva, Nuno Rodrigues, Adérito Fernandes Marcos e Manuel João Ferreira

"Simulação virtual da construção de ponte pelo método de lançamento incremental"
Octávio Martins e Alcínia Zita Sampaio

"Modelação expedita de edifícios monumentais a partir de descrições textuais"      
Roberto Rodrigues, António Coelho e Luís Paulo Reis

"Infrared Tracking System for Immersive Virtual Environments"      
Filipe Gaspar, Miguel Sales Dias e Rafael Bastos

"Planeamento e monitorização interactivos do sistema de iluminação num edifício"
Alcínia Zita Sampaio, Miguel Ferreira e Daniel Rosário

11.15 - 11.45 Pausa para Café
11.45 - 13.00 Sessão Convidada 1: Carol O'Sullivan, Trinity College Dublin / GV2
"Advances in Perception Based Graphics and Visualization"

13.00 - 14.30 Pausa para Almoço
14.30 - 16.30 Sessão 2: Síntese de Imagem, Modelação Geométrica e GPU
Moderador: A. Augusto Sousa

"BEDS: Uma Estrutura de Dados para Malhas Triangulares"
Frutuoso Silva e Abel Gomes
      
"Malhas Poligonais Baseadas em Regiões de Afinidade para Simulação de Tecidos"
Maria Moutela e Fernando Birra
 
"GPU Ray Casting"
Ricardo Marques, Peter Leškovský, Luís Paulo Santos e Céline Paloc

"Simulação e Controlo do Efeito de Profundidade de Campo em Tempo de Interacção"
Hugo Ventura e Manuel Próspero dos Santos

"Fast CUDA-Based Triangulation of Molecular Surfaces"
Sérgio Dias e Abel Gomes
    
"Segmentação e Análise do Ventrículo Esquerdo em Imagens do Coração usando Ferramentas de Acesso Livre"
Samuel Silva, Joaquim Madeira, Beatriz Sousa Santos e Augusto Silva
16.30 - 17.00 Sessão de Posters / Pausa para café
17.00 - 18.15 Sessão 3: Simulação, Animação e Personagens Inteligentes
Moderador: Joaquim Jorge

"A Layered Approach to Animate Intelligent Characters"      
Ana Paula Cláudio, Graça Gaspar, Luís Moniz, Maria Beatriz Carmo, Ricardo Abreu, Daniel Policarpo, Marco Lourenço e Nuno Martins

"Value added 3D modelling of Laser scanned and photogrammetric data"   
João Oliveira, Adriano Oliveira, João Boavida, Luís Catarino, Bruno Araújo, João M. Pereira e Joaquim Jorge

"Effective Algorithm for Building and Solving Linear Systems"      
Sebastian Pena Serna, João Silva, Andre Stork e Adérito Fernandes Marcos

"Uma Arquitectura Experimental para Composição de Animações"
José Braz, Tiago Ribeiro, João Madeiras Pereira, Donovan Tissot e Clément Tremblier


18.30 - 19.30
Assembleia Geral do GPCG


20.30 -
Evento Social

Dia 30 de Outubro de 2009
09.00 - 11.15 Sessão 4: Interacção Pessoa-Máquina
Moderador: João Cunha

"Blaze - Automatizando a Interacção em Interfaces Gráficas"      
Gabriel Barata, Tiago Guerreiro e Daniel Gonçalves

"NavTap: um estudo de longa duração com utilizadores cegos"      
Tiago Guerreiro, Hugo Nicolau, Joaquim Jorge e Daniel Gonçalves

"Comparação de Dispositivos de Interacção em Ambientes de Realidade Virtual: Desenvolvimento de um Setup Experimental e Estudos com Utilizadores"      
Filipe Lino, Paulo Dias, Arnaldo Oliveira e Beatriz Sousa Santos

"FlexiXML - Um animador de modelos UsiXML"
Sandrine A. Mendes e José Creissac Campos

"Ensaio de Avaliação Preditiva para Utilizadores com Necessidades Especiais"      
Andreia Artífice, João Brisson Lopes, Joaquim Jorge e Manuel João Fonseca

"MovieTable: Interacção Tangível com Filmes"      
David Raposo e Teresa Chambel

"Dados Geotécnicos e Geofísicos: Exploração de novas formas de visualização"
Vítor Gonçalves, Paulo Dias, Fernando Almeida, João Batista e Beatriz Sousa Santos
11.15 - 11.45 Sessão de Posters / Pausa para Café
11.45 - 13.00 Sessão Convidada 2: Andrew Fitzgibbon, Microsoft Research, Cambridge
"Computation and the Moving Image"

13.00 - 14.30 Pausa para Almoço
14.30 - 16.30 Sessão 5: Computação Gráfica em Tempo Real e Paralelização de Algoritmos
Moderador: Nuno Correia

"Workload Distribution for Ray Tracing in Multi-Core Systems"
Miguel Nunes e Luís Paulo Santos
       
"Efficient use of Multiple Hardware Components for Image Synthesis"      
Francisco Pereira, João P. Moura, José A. Bulas-Cruz, Luís Magalhães e Alan Chalmers

"Exploração da Remoção Hierárquica por Oclusão em Simulações em Tempo Real"
Vitor Cunha e Miguel Leitão

"A Comparison of Orthographic and Perspective Projections in the Generation of Textures for Billboards" 
Carlos Saraiva, João Fradinho Oliveira, João Madeiras Pereira e Bruno Rodrigues de Araújo

"Linear Solvers for Stable Fluids: GPU vs CPU"      
Gonçalo Amador e Abel Gomes

"Interactive Collision Detection for 3D Environments"
Mauro Figueiredo
16.30 - 17.00 Pausa para café
17.00 - 18.15 Sessão 6: Visualização Científica e Dispositivos Moveis
Moderador: Abel Gomes

"Pesquisas Baseadas na Localização e na Orientação em Dispositivos Móveis"         
Hugo Aguiar, Maria Beatriz Carmo, Paulo Pombinho e Ana Paula Afonso

"Desenvolvimento de um operador de tone mapping para dispositivos com ecrã pequeno"
Carlos Urbano, Luís Magalhães, João Paulo Moura, Maximino Bessa e Adérito Fernandes Marcos

"Visualização e Exploração Interactiva de Espaços de Vídeo através de Cor e Movimento"
João Martinho e Teresa Chambel

"Global Terrorism Database Vizualization: um projecto de arte digital suportado por visualização de informação"
João Martinho Moura, Jorge Sousa, Pedro Branco e Adérito Fernandes Marcos
18.15 - 18.30
Sessão de Encerramento


Sessão de Posters

"Dispositivo de Interacção para Ecrã de Grandes Dimensões"
Bruno Araújo, Ricardo Jota, João Fernandes, Alfredo Ferreira e João Madeiras Pereira

"Estratégias para a Representação de Pontos de Interesse sobre Mapas"
Bruno Paiva, Ana Paula Cláudio, Maria Beatriz Carmo, Paulo Pombinho e Cristina Catita

"GeniusPhone: A Personal Companion for Everyday Situations"
João Guerreiro, Tiago Guerreiro e Daniel Gonçalves

"Getting a Glimpse of your Pictures using Dominant Colors"
Pedro Rodrigues, Luís Lopes e Manuel J. Fonseca

"iWoW: Interactive World of Warcraft"
João Peixoto e Luís Torres
    
"Modelling a Virtual Urban Environment with Realistic Terrain Features"
Maria Dolores Robles Ortega, António Coelho, A. Augusto Sousa e Lídia Ortega Alvarado

"WiiPlay: A XNA Third Person Game"
André Barbosa e Frutuoso Silva

Apresentações Convidadas

Advances in Perception Based Graphics and Visualization

By Carol O'Sullivan
Trinity College Dublin
http://gv2.cs.tcd.ie/


Understanding human perception is vital if we want to achieve highly realistic graphical images and simulations. Over the past 10 years or so, the computer graphics and visualization communities have embraced the field of visual perception, and indeed many researchers in psychology, neuroscience and cognitive science are using graphics and virtual reality to gain insights into the workings of the human brain. New conferences and journals, such as the ACM Symposium on Applied Perception in Graphics and Visualisation and the ACM Transactions on Applied Perception have helped to establish and develop this interdisciplinary research area. In this talk, I will give an overview of developments in the field in recent years, and present some ongoing research in my group at Trinity College Dublin. 

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Computation and the Moving Image

By Andrew Fitzgibbon
Microsoft Research, Cambridge
http://research.microsoft.com/en-us/um/people/awf/

The iconic visual encapsulation of video is film: sprocket holes, celluloid, a sharp blade and mylar tape; and these metaphors underpin the interaction paradigms of the most modern video editing software.  Although today's visual effects are often driven by 3D computer computer graphics, with 3D camera manipulations, effects are inserted into video as “layers” keyed by “mattes”.

In this talk I will discuss a number of more direct interactions with the moving image, dealing with 3D object insertion, object tracking, and new representations for video which were not possible without modern computation. I show how recent research in computer vision and computer graphics allows us to think of new paradigms in manipulating and representing video, ultimately editing in the image stream, not on it.



Com o apoio:

    IT    
DI     Microsoft Portugal     Agencia 

   cgd    SPC videojogos    FCT

fca